Gyermekünk mozgásfejlődése és megismerési vágya az a láthatatlan hajtóerő, amely szellemi fejlődését elősegíti, amitől okos, ügyes és kreatív lesz. Ám miközben minden szülő boldogan és büszkén szemléli gyermeke cseperedését, minél nagyobb lesz a gyerkőc, annál több dolog miatt aggódhat és idegeskedhet.
Végtelen öröm és állandó aggódás: megfog, felül, mászik és jár
A mozgásfejlődés minden egyes mérföldköve új lehetőséget nyit a gyerekek szellemi fejlődésében. Amikor a csecsemő először fog kezébe tárgyakat, az első lépést teszi meg afelé, hogy saját kezén kívül más dolgokat is megismerhessen, saját akaratának megfelelően mozgassa azokat és megfigyelje, mi történik velük ennek hatására. Az egyik tárgy kemény, a másik puha. Ha elengedi leesik. Ha megrázza, csörög. Az eddig érdektelen tárgyak most megunhatatlan játszótárssá lesznek, újabb és újabb dolgokat lehet kipróbálni velük, miközben tanulja használni őket. De mivel ezt a baba még csak hagyatt fekve csinálja, gyakran előfordul, hogy ráesik, megüti az orrát vagy az arcát.
Hasonfekve már nem kell küzdenie a gravitációval, de a tárgyak használatát erősen korlátozza, hogy saját testét is meg kell tartania azokon a kezeken, amelyekkel matathatna. Ezért lesz különös jelentősége az újabb mérföldkőnek, amikor felül és mindkét kezét szabadon használhatja. Innentől egyszerre két tárgyat is gond nélkül a kezébe vehet és próbálgathatja, mi mindent kezdhet velük. Ebben az időszakban indul útjára a téri orientáció fejlődése. A baba felfedezi, hogy a tárgyak másként néznek ki, ha különböző irányba forgatja őket, némelyek egymásra rakhatók, némelyek egymásba, mások pedig messzire gurulnak. A tárgyakkal való ismerkedés persze néha fájdalmas tapasztalás lehet. Hiába is igyekszünk biztonságos játékokat a kezük ügyébe adni, még egy ártalmatlan fakockával is ráüthet az ujjára vagy könnyen beszorulhat a keze, ujja valahova.
A kúszás és mászás aztán lehetővé teszi, hogy feldezhesse az eddig csak áhított helyeket, és oda juthasson a szobában, ahová csak szeretne. Ekkor tanulja meg azonban a mélység és magasság igazi fogalmát is, és alakul ki benne a veszélyérzet. A szülő számára ez utóbbi persze azt is jelenti, hogy az addig biztonságot nyújtó ágyról le tud esni, nem beszélve a lépcső jelentette új veszélyforrásról. A jó hír számukra, hogy kutatások szerint 6-8 héttel a mászás-kúszás elkezdése után a babák többsége határozott óvatossággal közlekedik és kerüli a mélyen fekvő helyeket.
A helyváltoztatás képessége a szociális fejlődésben is mérföldkövet jelent. A gyerkőc mostantól bárhová oda tudja vinni kedvenc játékát és bárkit bevonhat játékába.
Amikor a gyermek feláll és járni kezd, mégis új időszámítás kezdődik. A gyermek számára a helyváltoztatáshoz nincs szükség többé a kezére, így szabadon hordhat akár több tárgyat is egyik helyről a másikra, nem beszélve róla, hogy az egész teret belátja, a magasabban lévő tárgyakat is eléri. A szülők számára innentől nem elegendő magasabbra tenni a veszélyes tárgyakat, bedugaszolni a konnektort, mert a gyermek bármikor talál leborítani vagy éppen feldönteni valót, és pillanatok alatt képes átrendezni a lakást. Ráadásul hiába szólsz rá, újra meg újra földre dobja, feldönti és leborítja. Mindemellett még több helyről eshet le, bármibe beütheti fejét, és bármiben elbotolhat.
Menj elébe a dolgoknak: foglald le, mielőtt kárt tenne magában vagy a lakásban!
A szülők számára komoly kihívást jelent, hogy megtanuljanak nemet mondani gyermeküknek, szabályokat állítsanak fel és azokat következetesen be is tartsák, már csak gyermekük biztonsága érdekében is. A folyamatos tiltás önmagában viszont kevés. A gyermek újabb és újabb „felfedezni valót” talál majd, ráadásul minél jobban tiltjuk valamitől, annál inkább felkeltjük iránta az érdeklődést. Sokkal célravezetőbb, ha állandó elfoglaltságot és felfedezni valót kínálunk számára. Erre jó a matatófal, vagy fejlesztő tábla, amit a falra szerelve kedvére matathat gyermekünk.
A matatófalra bármi felkerülhet, ami a gyermek kezének élvezetes foglalatosság, legyen az csengő, tekerentyű, de akár kilincs vagy zipzár is lehet. Némi barkácsolással házilag is elkészíthetjük, a háztartásban fellelhető limlomokból akár fillérekből. Ha kicsit tudatosabbak akarunk lenni, Montessori elvek szerint is válogathatjuk a matatófalra kerülő aktivitásokat, így legyenek rajta a tapintást, a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt vagy éppen a téri orientációt fejlesztő játékok.
Bár kétségkívül olcsón (is) megoldható, a házilag készített matatófal, nem kevés munkát, időt és fáradságot igényel, kivált, ha azt szeretnénk, hogy biztonságos és ízléses legyen, kinézetével harmónikusan illeszkedjen a lakásba. Szerszámokra, megfelelő rögzítő eszközökre lesz szükség hozzá, hogy amit ráhelyezünk, az ott is maradjon, és egy műhely sem árt hozzá, ahol nyugodtan elkészülhet. A kész táblát fel is kell szerelni a falra, ráadásul úgy, hogy a gyerkőc ne tudja magára rántani. Ha pedig a gyerkőc “kinövi” magasabbra kell tenni anélkül, hogy újra kelljen festetni a szobát.
Biztonságos és tetszetős matatófalat szeretnél barkácsolás nélkül?
Aki nem szeret barkácsolni, ideje, energiája, vagy éppen a megfelelő szerszámok, műhely hiánya nem engedi, hogy házilag elkészítse, annak sem kell matatófal nélkül maradnia. Sőt, egy eredeti megoldással még a falra szerelés problémáját is megúszhatjuk.
Az Oribel Vertiplay falijátékait visszaszedhető matricával rögzíthetjük a falra, olyan magasra, ahol gyermekünk kényelmesen játszhat vele, a belőlük készített matatófal szobadekorációnak is kiváló, színvilágának köszönhetően pedig bármely gyerekszobába tökéletesen illik.
A matrica könnyedén visszaszedhető akár a falról, akár fafelületről, így bármikor áthelyezhetjük, újra rendezhetjük a gyerekszobát. Az éppen kúszó-mászó csecsemőktől a 3-4 évesekig mindenkinek összeállíthatunk olyan matatófalat, amellyel állandó elfoglaltságot biztosítunk, miközben kiválóan fejlődnek készségei, mint amilyenek:
- a finommotorika;
- a szem-kéz ko-ordináció;
- a vizuál motoros készségek;
- az ok-okozati összefüggések felismerése;
- a forma és minta felismerés;
- a zenei ismeretek;
- a képzelőerő és kreativitás;
- a színek felismerése;
- a probléma megoldás.
Nézd meg ezt a videót, ismerd meg a Vertiplay falijátékokat és készítsd el belőlük te is saját matatófalatokat!