Az oldal megtekintésével elfogadod a cookie-k használatát. További tudnivalókat itt olvashatsz »

Miért jobb ajándék a programozható robot a távirányítós játékoknál?

CURIOCITY
2022. 11. 20. 10:08:00

Ha programozható robotot szeretnél ajándékba, segítünk, hogy olyat válassz, ami leginkább megfelel gyermeked számára. Olvasd el cikkünket és ismerd meg, milyen lehetőségeket nyitnak meg a programozható robotok gyermeked számára (legyen akár óvodás, akár iskolás, fiú vagy lány) a gondolkodás, a tervezés és a problémamegoldás terén, mindezt játékosan, szórakoztató módon!

Miért jobb ajándék a programozható robot a távirányítós játékoknál?

A programozás az egyik legfelkapottabb divatszakma manapság. Nem véletlen, hiszen mindennapi életünket átszövik a különböző szoftverek és alkalmazások. Ezeknek köszönhető okostelefonunk megannyi funkciója, ezek segítik munkánkat az asztalostól a könyvelőig az élet bármely területén, de már az iskolai osztályzatokat is elektronikus naplóba rögzítik. Arra azonban nem is gondolunk, hogy a mindennapi életben hányszor van szükségünk ugyanarra a gondolkodásmódra, ami ezeknek a programoknak a megírásához elengedhetetlen.

Bár a bonyolult programok és alkalmazások elkészítése sok éves tanulás és gyakorlás eredménye, szükség van hozzá olyan programnyelvek ismeretére, amit a gépek (legyen az akár okostelefon, számítógép, vagy marógép) megértenek, ugyanaz a gondolkodás szükséges hozzá, mint számos más feladat megoldásához az életben. Azaz: 

  1. Végig kell gondolni a megoldandó problémát,
  2. Meg kell tervezni, milyen lépésekre van szükség a megoldáshoz
  3. Meg kell adni azt az utasítássort (programot), amely a gép (bármi legyen is az) számára megmondja, pontosan mit kell tennie
  4. Miután a gép végrehajtja a programot, meg kell róla győződni, hibátlanul sikerült-e a megoldás, ha pedig nem, ki kell deríteni a sikertelenség okát, majd ki kell javítani a programot
  5. Ha minden tökéletesen működik, "a gép forog, az alkotó pihen":)

Mindez nem más mint a tudatos, előrelátó gondolkodás, tervezés, probléma megoldás és kritikus gondolkodás együttese, amely az embert egész életén át elkíséri akkor is, ha a programozói szakmának a közelébe se kerül.

Miért ne játszhatna gyermeked olyan játékkal, amitől a gondolkodása egyedülálló módon fejlődik?

A legtöbb népszerű játékban - legyen az távirányítós autó, zenélő-táncoló állatfigurák vagy akár az okostelefonon, játékkonzolokon futó játékok többsége - közös, hogy nem igényelnek előrelátást, tervezést, hiszen a játék azonnal végrehajtja, amit a gyerek szeretne. Ha jobbra fordítom a kormányt jobbra fordul, ha megnyomom az ugrás gombot, felugrik, ha megnyomom a zöld gombot a hasán, táncolni kezd. Az igazi programozható robotok attól különlegesek, hogy képesek komplett parancssorokat végrehajtani, amelyekhez a gyereknek előre végig kell gondolnia, mint szeretne, össze kell állítani a program utasításait, be kell programoznia és csak ezután győződhet meg róla, jól csinálta-e. Ez pedig sokkal inkább fejleszti a gondolkodását, mint egy egyszerű távirányítós, vagy előre-hátra-jobbra-balra-tűz gomb típusú játék.

Programozható robotok óvodás kortól az iskolásokig a Learning Resources-tól

A Learning Resources programozható robotjaival a gyerekek már akár 4 éves kortól elkezdhetnek barátkozni a programozáshoz szükséges gondolkodással és megtapasztalhatják azt az egyedülálló élményt, amikor egy "gép" végrehajtja, ami szeretnének, és játék közben fejlődik gondolkodási, probléma megoldási készségük. Az öt különböző robot egyike sem igényel programozói tudást, nem szükséges hozzájuk programnyelvek ismerete, sőt háromhoz még számítógépre sincs szükség, így gyermeked garantáltan nem válik tőlük kütyü-függővé.

Az idei év újdonsága, a már népszerű Coding Critters tanítható robot állatok legkisebbeknek készült változata, a Go Pets nyomkövető robot állatok. Rókica, Nóri a narvál és Kami a kaméleon és készlet részét képező 12 puzzle lapból összeállított pályán halad, ami remek lehetőség arra, hogy gyermeked megtapasztalja, amint a robot úgy és azon a pályán közlekedik, amit ő megépít. Van egy vastag, fekete kihúzó filced? Rajzold meg magad az útvonalat.

A Coding Critters programozható kutyus, cicus vagy dínó a legkisebbeknek készült (4 éves kortól ajánlott), ám akár 30 lépésből álló utasítássort képes végrehajtani. A gyerekek meseszerű történet végigjátszása során sajátítják el a programozás alapjait és egyre összetettebb programozói feladatokat oldhatnak meg, miközben a bájos játékban éppúgy új barátra lelnek, mint egy plüss figurában.

A Coding Critters robotok új generációja, mely programozható unikornis vagy sárkány változatban kapható szintén 4-5 éves kortól ajánlott, de varázspálcaként működő távirányítója, a kiegészítő tereptárgyak és a sok-sok titkos kód sokkal több lehetőséget ad a szabadjátékra is a programozási feladatok mellett. A gyerekek ezeknl is meseszerű történetek végigjátszása során sajátítják el a programozás alapjait és egyre összetettebb programozói feladatokat oldhatnak meg, de a robottal labdázhatnak, énekelhetnek és még számtalan izgalmas dolgot próbálhatnak ki.

A STEM Code and Go Programozható Robot Egér már kicsit nagyobbaknak készült, 5 éves kortól ajánljuk, és egy általunk épített labirintusban közlekedik, a feladata pedig, hogy megtalálja a sajtot. Csakúgy mint a Coding Critters állatai, a programozható robot egér is a hátán lévő gombokkal programozható, de akár 40 lépésig képes megjegyezni az utasításokat. A Coding Critter-rel ellentétben megjegyzi a már korábban beírt programot, így ha ahhoz újabb utasításokat rendelünk (pl. menjen át az alagúton majd forduljon balra), azt a már korábban megírt programmal együtt hajtja végre. Ezáltal egyre bonyolultabb programok (algoritmusok) készíthetők vele.

A második generációs Botley, a programozható padlórobot már tárgy érzékelő szenzorokkal is rendelkezik, azaz felismeri az útjába kerülő tárgyakat, képes ciklusokat (loop-ok), azaz ismétlődő utasítássorokat kezelni, illetve HA/AKKOR (if/then) feltételrendszerekkel is programozható (pl. ha bója kerül az útjába, kerülje ki). Ezért bár 5 éves kortól tudnak vele játszani a gyerekek, az összetettebb programozói feladatok (a robot készletéhez tartozó pálya elemek és tartozékok révén) iskolás korúaknak, 9-10 éveseknek is komoly kihívást jelentenek. Botley emellett rengeteg játéklehetőséget is kínál (memória játék, diszkólámpa), saját személyiséggel rendelkezik és kiegészítő készleteket is kaphatsz hozzá, amellyel még több izgalmas játékban lehet részed.

Azon gyerekek számára (7 éves kortól ajánlott), akik már programnyelvek segítségével is próbára szeretnék tenni programozói tudásukat, az Artie Max programozható, rajzoló robot az ideális választás, mely az amerikai Mensa Kids által ajánlott első programozható robot játék. Artie Max a beléje helyezhető mosható filceknek köszönhetően rajzolni tud a papírra, mégpedig az általad írt program szerint. Az alakzat lehet egy egyszerű négyzet vagy háromszög, de lehetnek egy mandala körívei vagy bármilyen bonyolultabb alakzatok. Saját programozói felülete mellett (melyben menürendszeren keresztül adhatod ki az utasításokat) Scratch-hez hasonló grafikus programnyelveken, mint a Snap! vagy a Blockly, Java Scriptben és Pythonban, sőt C++-ban is programozható.

Artie Maxot tabletről vagy számítógépről programozhatod saját WiFi hálózatán keresztül, ami azt is biztosítja, hogy programozás közben ne csábulj el az interneten.

Még több játékot szeretnél, amellyel a programozáshoz szükséges gondolkodás gyakorolható?

Ajánljuk figyelmedbe a Learning Resources "Kódoljunk!" ugróiskoláját programozó tanoncoknak, illetve a Brainy Band Algoracing társasjátékát, melyekben robotok nélkül is gyakorolhatják a különböző életkorú gyerekek a programozás alapjait, miközben kiválóan fejlesztik logikus gondolkodásukat, vizuális-téri orientációjukat. A játékok kiválóan használhatok nagyobb gyerek társaságban, szülinapi zsúron, óvodai, iskolai összejöveteleken. Nézz körül webáruházunkban, milyen remek játékokat gyűjtöttünk össze, amellyel gyermeked okosabb, ügyesebb és kreatívabb lehet!

 

Az oldal tetejére